Informasjon om våre servere
Metromedia bruker Linux/Unix baserte servere med Cpanel/WHM administrasjonssystemer.
Våre servere benytter Linux plattform og Apache webserver. Serverne har støtte for PHP og MySQL database.
Vi har mer enn 99,9% oppetid på våre servere. Webhotellpakkene er utstyrt med markedets beste
kontrollpaneler med støtte for webmail, databaser, webdisk og de fleste OpenSource løsninger på markedet.
Vi har våre servere i Norge og bruker et selskap med spesialkompetanse på serverdrift til overvåking,
vedlikehold og service på disse. De mest sårbare og gjerne billigste løsningene finner du hos webhotell-leverandører
som leier plass hos andre i utlandet, med kanskje titusenvis av kilometer med kabel fra der du og dine kunder sitter
å surfer, med de implikasjoner, flaskehalser og sårbarheter dette medfører.
Hvorfor bør du velge våre webhotell i Norge?
Våre nettverksløsninger er konfigurert og satt opp av våre teknikere som har kompetanse på alt fra
elektronikken til kabelen og til pakkene som sendes. Basert på tilgjengelig arkitektur og åpne teknologier,
har vi basert vår infrastruktur på industristandard løsninger. Sammen med lokalisering flere steder har vi
en (normalt inaktiv) linje som står klar til å ta over hvis primærlinjen feiler. På selve switchingen bruker
vi kvalitetsprodukter som holder bransjens strengeste kvalitetskrav.
Våre servere holder til i brannsikre lokaler, og serverrommene er utstyrt med redundant strømtilførsel og
moderne høykapasitets kjøleaggregater. Overskuddsvarmen gjenbrukes i bygget. Miljøvennlig og energieffektivt.
Dette gjør våre serverrom til en av bransjens aller beste!
Hastighet
Vårt nettverk er koblet med fiberforbindelse til Internett. Vi har 2x100Mbps båndbredde mot Internett, noe
som sikrer at våre tjenester alltid er meget raske. Sammen med avanserte nettverksverktøy, overvåker våre
teknikere trafikken, og oppgraderer linjekapasiteten ved behov.
Overvåking
Vi har konstant overvåking av alle servere og tjenester. Skulle en tjeneste gå ned, vil våre ansvarlige
driftsteknikere umiddelbart få varsling om dette pr SMS og e-post. Ved eventuelle feil startes feilretting umiddelbart.
Vårt nettverk er utstyrt med flere rutere som står klar til å overta jobben til en ruter som måtte gå ned.
Samtidig varsles driftstekniker som vil rykke ut og rette feil slik at vi igjen inntar en redundant løsning.
Våre servere
Våre webservere er raske og moderat belastet. Alle våre servere har moderne dual eller quad prosessorer og
har 4-16 GB minne. Vi begrenser antall kunder pr server for at disse ikke skal bli for belastet. Vi har også
egne dedikerte servere tilgjengelige for ressurskrevende applikasjoner.
Sikkerhet
Serverrommet vårt er brann- og fuktsikkert, overvåket, har kjøleaggregat (stabil temperatur på 22 grader),
temperaturovervåking og jordet gulv. I tillegg har vi UPS (batteribackup) på alle kritiske komponenter.
Vi lagerfører de mest kritiske hardware-komponentene, slik at vi alltid har disse tilgjengelig dersom noe
skulle svikte på våre egne eller kunders komponenter.
Vi tar backup av alle data hvert døgn og de lagres i i 40 dager om ikke annet er avtalt.
Vi har stabil strømforsyning og UPS med lang batteritid som sørger for at driftsavbrudd grunnet strømbrudd
er meget usannsynlig.
Ingen uvedkommende har tilgang til vårt serverrom. Kunder som har egen server eller leier server hos oss får
kun tilgang sammen med en av våre driftsansvarlige.
Betingelser for leie av tjenester hos Metromedia DA
Metromedia DA leverer serverplass, markedsføring og utvikling av materiale for World Wide Web. Dette gjelder både egenproduserte og gjennom underleverandører produserte produkter og tjenester. Felles har vi både juridiske og etiske regler som må overholdes i forbindelse med dette.
Vårt generelle formål er å være leverandør i forbindelse med presentasjon av informasjon via Internett. Vi forbeholder oss rett til å suspendere eller avslutte en kundes adgang til enhver service som vi leverer hvis vi finner at denne service er blitt misbrukt.
1. Generelt
Tjenesteavtalen er denne avtale, de standardvilkår som fremgår på metromedia.no, samt bestillingsskjema som kunden fyller ut for å få adgang til Metromedia DA sine tjenester.
Avtalen er inngått når kunden har avsendt korrekt utfylt bestillingsskjema og Metromedia DA ved e-post - ordrebekreftelse - bekrefter at bestillingen er mottatt. Metromedia DA har rett til å avvise ethvert oppdrag, forutsatt at retten påberopes innen 5 virkedager etter at slik e-postbekreftelse ble sendt.
Kunden er en person, fysisk eller juridisk, som inngår denne avtale med Metromedia DA og som Metromedia DA forholder seg til.
Bruker er kunden selv, eller en person som av kunden er gitt tillatelse til å benytte tjenestene i overensstemmelse med de rettigheter og plikter som følger av denne avtale.
Tjenesten er løpende og tidsubegrenset med minste varighet på 12 måneder. Tjenesten vil løpende og automatisk bli fornyet for en nye avtaleperiode, og på ellers gjeldende vilkår, inntil korrekt oppsigelse av tjenesten er innlevert jfr punkt 10. Oppsigelse påvirker ikke kundens plikt til å betale for gjenværende del av eksisterende avtaleperiode, men medfører at ny avtaleperiode ikke påløper.
Ved ny periode vil kunden bli fakturert minst 30 dager i forkant for ny tjenesteperiode.
Denne tjenesteavtalen regulerer uttømmende avtaleforholdet mellom partene, herunder å fastlegge partens forpliktelser under denne, og erstatter enhver tidligere avtale.
2. Tjenesten
2.1. Generelt
Avtalen gir kunden tilgang på tjenestemaskinen hos Metromedia DA slik at Kundens internett-tjenester blir tilgjengelig for brukerne av Internett. Metromedia DA er ansvarlig for retting av feilsituasjoner som oppstår vedrørende drift av tjenesten. Denne plikten gjelder kun dersom kunden har fulgt de instrukser som gjelder vedrørende bruk av tjenesten.
Ved feilmeldinger vil det bli iverksatt tester for å undersøke om feilen kan relateres til Metromedia DA.
Metromedia DA kan nekte kunden tilgang eller endre tjenestens administrasjonsverktøy (passord etc) inntil betaling for tjenesten er registrert.
Metromedia DA har eiendomsrett og opphavsrett til all eksisterende og fremtidig programkode og tekniske løsninger som stilles til rådighet for brukeren dersom ikke annet er opplyst. Kunden har bruksrett til tjenestene og rettighetene hertil så langt det kan sies å være en naturlig del av tjenesten, samt at kunden har betalt for tjenesten og tjenesten for øvrig ikke er brakt til opphør iht. denne avtalen.
Ved bestilling godtar kunden at Metromedia DA sender informasjon relatert til kundens tjenester eller øvrige tjenester via e-post til kontakt e-postadressen.
Vi vil reagere sterkt overfor de som måtte bruke eller forsøke å bruke en internettkonto eller datamaskin uten eierens tillatelse. Dette inkluderer passord-misbruk, tyveri av informasjon, misbruk av sikkerhets-huller mv.
Enhver uautorisert bruk av kontoer eller datamaskiner av Metromedia DA's kunder, uansett om det er angrep på kontoer eller datamaskiner hos Metromedia DA, vil automatisk gi advarsel, suspensjon eller oppsigelse av konto og anmeldelse, avhengig av angrepets alvor.
2.2. Domeneregistrering
Domeneregistrering omfatter søknad, registrering og administrasjon av domenenavn for bruk til tjenester over Internett.
Når domenet er registrert vil kunden ha en eksklusiv bruksrett i tjenesteperioden(e)s løpetid forutsatt at kunden har betalt for tjenesten, og tjenesten for øvrig ikke er brakt til opphør iht. denne avtalen.
Kunden plikter å overholde gjeldene domeneregler ved registrering og enhver bruk av domenet skal være i samsvar med de ulike toppnivås navnpolitikk.
2.2.1. Navntjenere
Endringer av navntjenere finner som hovedregel sted ved at Kunden kontakter ny registrar for flytting.
Kunden er pålagt å sende melding til Metromedia DA når slik flytting har funnet sted jf punkt 10. Manglende meddelese på etterviselig måte medfører at tjenesteforholdet fortsetter inntil slik melding faktisk er mottatt.
2.2.2. Tvisteløsning
Tvist i forbindelse med registrerte domener blir håndtert i henhold til de ulike toppnivåers navnpolitikk. Metromedia DA tilbyr ikke administrasjon eller bistand i større utstrekning enn hva som er pålagt Metromedia DA eller Metromedia DAs underleverandører iht. registraravtale.
2.3. Flytting av domenee til Metromedia
Dersom du kunne tenke deg å flytte ditt domene/webhotell til Metromedia DA nå, men allerede har betalt en annen ISP (Internet Service Provider) for en lengre periode, ønsker vi å tilby deg å flytte til Metromedia DA og få GRATIS domeneadministrasjon og webhotell ut perioden du har betalt din forrige ISP.
Dette vil si tilsvarende webhotell eller tilnærmet tilsvarende webhotell som hos tidligere ISP. Dersom du kun har hatt domeneparkering/domeneforwarding får du vårt tilbud på det samme. Har du hatt webhotell tilbyr vi deg minimum vårt webhotell «Small».
For å oppnå dette må du kunne dokumentere at du faktisk har hatt domene og webhotell hos en annen ISP. Hvilken ISP dette dreier seg om og hvilken type webhotell du har hatt og for hvor lang tid det er betalt. Ta kontakt og send dokumentasjon via e-post. Vær oppmerksom på at vi forbeholder oss retten til å sjekke opplysningene.
I tillegg må du binde deg skriftlig til å benytte samme webhotell (eller høyere) i ett år etter at gratisperiode går ut. Selve bestillingen på overflytting kan du gjøre her via websiden. Faktura for perioden man binder seg for etter at gratisperioden er over vil bli sendt ut ca en mnd før gratisperiode går ut.
2.4. Webløsninger
Systemene i tjenesten skal være i drift 24 timer i døgnet med unntak av nødvendige, eller varslede stopp for vedlikehold.
Det lagres backup av våre kunders webhotell med e-post og database i tre backupsystemer; daglig, ukentlig og månedlig. Metromedia DA er under ingen omstendigheter ansvarlig for tap av data, driftsforstyrrelser, tap av arbeidsfortjeneste m.v., men vil med denne service kunne holde rimelig backup-mulighet klar hvis dette skulle forekomme. Alle kunder bør ha en oppdatert backup av sine hjemmesider/grafikk liggende lokalt. Skulle serveren gå ned, vil dette bli rettet hurtigst mulig innen for normal arbeidstid. Hvis vi ikke er i stand til å levere denne service fra dag til dag, vil kundene kunne kreve forholdsvis motregning ved neste fakturering eller kreditnota.
2.5. E-post
Uoppfordret kommersiell reklame er ikke tillatt via epost, og vil resultere i suspensjon eller oppsigelse etter vurdering av Metromedia DA´s ledelse. Kommersiell reklame er ikke velkommen i de fleste Usenet diskusionsgrupper og epost mailinglister. Upassende utsending kan resultere i suspensjon eller oppsigelse av tjenester levert av Metromedia DA. Se i nyhetsgruppens eller mailinglistens charter om reklame er tillatt.
2.6. Trafikk / overføring
For webhotellpakkene som inneholder "Ubegrenset overføring" gjelder dette kun av normalt innhold. Normalt innhold inkluderer ikke shareware, pornografi, eller lignende ressurskrevende materiale. Alle webpakker er begrenset av normalt ressursforbruk, slik at kontoer som tar unormalt stor del serverens ressurser vil bli stoppet. Slike kontoer vil måtte inngå egne avtaler om å bli flyttet til en egnet server tilpasset kundens forbruk.
3. Kundens plikter
3.1. Generelt
Domenesøknad/bestilling av web utføres av Metromedia DA på bakgrunn av informasjon fra kunden.
Kunden er selv ansvarlig for at den informasjon som han/hun oppgir er riktig. Ved å oppgi feil kontaktinformasjon, eller unngå å oppdatere informasjonen, det være seg navn, kontaktperson, gateadresse, postadresse, eller e-post el, kan Metromedia DA ut fra en skjønnsmessig vurdering slette eller avslutte bestillingen eller tjenesten uten varsel.
3.2. Domeneregistrering
Det er kundens ansvar og risiko at søknaden er i samsvar med toppnivåregistrarens navnepolitikk for tildeling av det aktuelle domenenavn til enhver tid.
Kunden er selv ansvarlig for å ha sjekket andres eventuelle immaterielle rettigheter, før registrering og / eller bruk av det aktuelle domenenavnet.
Kunden plikter å undersøke om domenet faktisk er registrert, selv etter fremsatt bestilling, og uansett før han eller hun pådrar seg utgifter for tjenester eller produkter som direkte henviser eller rimeligvis er relatert til domenet. Metromedia DA vil ikke erstatte det tap som oppstår fordi denne plikten ikke har blitt overholdt.
Ved å fremsette bestilling om registrering av et domene, samtykker kunden til at Metromedia DA kan samle inn og publisere informasjon til Whois databasen. Slik informasjon kan være kundens navn, e-post adresse, telefaks og telefonnummer, IP adresse til primær og sekundær navntjener, navn til slike navntjenere, og registreringsdato og utløpsdato for domenet. Metromedia DA formoder at kunden ved å oppgi andre personers kontaktinformasjon, har innhentet samtykke.
3.3. Programvare
Dersom brukeren har lagt ut programvare som forårsaker feil og problemer på serveren som belaster andre brukere på samme server, forbeholder Metromedia DA seg retten til å stenge brukerens web eller be brukeren om å stoppe bruken av den aktuelle programvare.
3.3.1. Eierskap
Brukeren er selv ansvarlig for å legge inn, samt å oppdatere, informasjon på eget webområde. Alt innhold som legges ut på tjenestemaskinen er brukerens ansvar og brukeren beholder selv eierskap og opphavsrett til det materialet som legges ut.
3.3.2. Ansvar og publisering
Materiale som publiseres eller henvises til fra brukerens hjemmeside skal være i overensstemmelse med tredjemanns rettigheter og med norsk lov, det eller de lands lovgivning kunden må sies å bedrive sin virksomhet fra og de lands lovgivning innholdet på hjemmesiden må antas retter seg mot.
3.3.3. Metromedia har en familievennlig profil
Metromedia DA forbeholder seg retten til å vurdere kunden individuellt, og dermed nekte service til de vi anser bryter med vår politikk. Kunder må kun bruke Metromedia DA´s webhotelltjenester til lovlige formål. Dette inkluderer materiale som det er copyright på. Det er uttrykkelig forbudt å reklamere for, distribuere, oppbevare, behandle eller på annen vis håndtere uanstendig, pornografisk (mykporno eller hardporno), satanistisk og rasistisk materiale, eller materiale som krenker menneskeverdet, glorifiserer krig eller er egnet til å utsette barn og unge for umoralsk eller skadelig påvirkning ved hjelp av tjenester levert av Metromedia DA. Det er helt opp til Metromedia DA's ledelse å vurdere om dette er tilfellet.
Metromedia DA kan etter eget skjønn avgjøre, herunder bringe tjenesteforholdet til opphør uten varsel eller stenge ned tjenesten, om hjemmesiden som publiseres, eller materiale som henvises til fra kundens hjemmeside, er rettsstridig iht. denne bestemmelsen.
3.3.4. Konsesjoner
Kunden og brukeren er ansvarlig for at nødvendige konsesjoner fra offentlige myndigheter foreligger.
4. Kontrollmekanismer
4.1. Sikkerhet og intern-kontroll
Metromedia DA formoder at vedkommende som står som kontaktperson og/eller oppføres som mottaker av e-post for kunden, også har rett til å administrere over tjenesten. Retten formodes å omfatte sletting, flytting, kansellering eller andre disposisjoner som påvirker tjenestens omfang.
Det forutsettes at kunden har innført rutiner som ivaretar og sikrer korrekt behandling av rettighetene til domene/web, herunder meddeler Metromedia DA endringer av kontrollopplysninger.
4.2. Passord
Kunden skal ha passord som benyttes som sikkerhetsmekanismer ved innlogging. Metromedia DA har rett til å kjøre programvare som kontrollerer brukernavn og passord.
4.3. Backup
Kunden er forpliktet til å ta kopi (back-up) av filer som publiseres gjennom Metromedia DA sine servere. Metromedia DA vil ikke ta ansvar for tap som kunne vært unngått, dersom det hadde vært tatt slik kopi.
4.4. Innsyn og utlevering av opplysninger
Metromedia DA kan rutinemessig foreta søk i kundens database for informasjon som er lovstridig eller på annen måte i konflikt med vår markedsmessige profil.
Metromedia DA har plikt til å innføre interne rutiner som skal sikre at slik informasjon ikke kommer på avveie eller meddeles andre enn de utvalgte personer som foretar disse rutinemessige undersøkelser.
Metromedia DA kan aksessere, herunder ta kopi av kundens lagrede informasjon, når det foreligger mistanke om at kunden selv publiserer, eller på annen måte bidrar til at ulovlig virksomhet distribueres eller på annen måte videreformidles fra Metromedia DA sine tjenestemaskiner. Metromedia DA skal slette kopien straks mistanken er avkreftet eller når behovet for kopi ikke lenger kan sies å være nødvendig.
Metromedia DA vil under ingen omstendigheter gi andre innsyn i innhentet informasjon med mindre kunden selv samtykker, eller Metromedia DA ved pålegg fra offentligrettslige myndigheter ilegges utleveringsplikt.
Metromedia DA forbeholder seg retten til å videreformidle, og/eller informere de relevante offentlige myndigheter om mulig straffbar informasjon mv som distribueres, eller henvises til fra kundens hjemmeside.
5 Priser og betaling
Betaling skal enten skje mot faktura. Ved forsinkelse kan Metromedia DA kreve at betaling påløper 1% morarente pr. påbegynt måned. Påminnelse sendes ut minst 60 dager før ny periode løper.
Metromedia DA kan beregne seg et fakturagebyr iht. gjeldende satser, for tiden kr 35,-
Alle priser kan endres av Metromedia DA med 3 måneders varsel, og uansett med 60 dagers varsel med virkning fra ny avtaleperiode. Kunden kan innen 30 dager fra slikt varsel ble avsendt si opp tjenesten med virkning for fremtidige avtaleperioder. Kunden må uavhengig av prisendring eller oppsigelse betale ut inneværende avtaleperiode.
Priser og eventuelle andre ytelser er beskrevet i egen prisliste på http://www.metromedia.no
Alle tjenester faktureres forskuddsvis for minst 12 måneder, med mindre annet er særskilt avtalt.
Alle priser er eksklusive eventuelle statlige avgifter.
Ved manglende betaling vil tjenesten bli stengt, hvilket innebærer at all informasjon på våre servere vil bli slettet.
6. Ansvarsbegrensing
6.1. Toppnivå registrar
Kunden anerkjenner de forpliktelser nedtegnet av ICANN eller annen toppnivåregistrar og som Metromedia DA må respektere som formidler av domener. Metromedia DA kan under ingen omstendigheter gjøres ansvarlig for flytting, stenging eller annet som påvirker domenetjenesten, når dette kreves som følge av slike pålagte forpliktelser fra ICANN eller annen toppnivå registrar.
6.2. Skadesløsholdelse
Kunden forplikter seg til å holde Metromedia DA skadesløs for ethvert krav som tredjemann måtte rette mot Metromedia DA som har sammenheng med det materiale som Kunden eller brukeren har formidlet gjennom Metromedia DA sine tjenestemaskiner.
6.3. Fraskrivelse av ansvar
Metromedia DA kan bare holdes ansvarlig for feil som skyldes grov uaktsomhet eller forsett.
Metromedia DA vil ikke svare erstatning for tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, tredjemannstap eller annet avledet eller indirekte tap.
Metromedia DA holdes ikke ansvarlig dersom brukere av Internett - bevisst eller ubevisst - skaffer seg adgang til bedriftens eller brukerens dataressurser og forstyrrer eller vanskeliggjør informasjonsflyt.
Metromedia DA kan bare holdes ansvarlig for direkte økonomiske tap som rimeligvis kunne forutsees som en mulig følge av kontraktsbruddet. Maksimal erstatningsplikt ved brudd på avtalen fra Metromedia DA side er begrenset til verdien på avtalen til den enkelte kunde, og maksimalt 5 000 NOK. Ved grov uaktsomhet eller forsett fra Metromedia DA side, er erstatningsplikten begrenset til 10 000 NOK.
Metromedia DA er ikke ansvarlig for innholdet i søkemotorer, whois databaser og andre eksterne internettressurser som det er lenket til fra Metromedia DA 's internettsider.
6.4. Notice and take down - Opphør eller suspensjon uten varsel
Metromedia DA kan uten forutgående varsel fjerne det krenkende materiale eller velge å stenge tjenesten, når mistanken om krenkelse av lov, rettigheter eller andre beskyttede interesser, etter Metromedia DA sitt eget skjønn, synes berettiget og uansett om kunden ikke svarer på eller etterlever Metromedia DA sitt krav om å fjerne materiale innen de frister som Metromedia DA setter.
Opphør eller suspensjon påvirker ikke Kundens plikt til å betale for tjenesten for den eller de påfølgende aktuelle tjenesteperiode(r).
7.Force majure
Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil hos teleoperatør, samt ethvert forhold som vil bli bedømt som force majeure.
8. Overdragelse, flytting eller videresalg
8.1. Overdragelse
Kunden kan ikke overdra sine rettigheter og forpliktelser under denne avtale uten skriftlig samtykke fra Metromedia DA. Dette samtykket forutsetter at kunden har betalt for de tjenester som er bestilt frem til utløpet av inneværende avtaleperiode.
8.2. Flytting av domene
Ved flytting av domene til annen leverandør enn Metromedia DA er hovedregelen at dette utføres av kundens nye leverandør iht. toppnivåets navnepolitikk. I de tilfeller hvor toppnivåets navnepolitikk krever en godkjennelse av Metromedia DA, som den tidligere leverandør, skal dette kommuniseres digitalt via e-post..
Kundeforholdet til Metromedia DA må kanselleres iht. punkt 10, slik at Kundeforholdet vil fortsette inntil korrekt melding er registrert mottatt.
8.3. Flytting for øvrig
Ved flytting av øvrige tjenester til annen leverandør, må kundeforholdet til Metromedia DA kanselleres iht. punkt 10, slik at Kundeforholdet vil fortsette inntil korrekt melding er registrert mottatt.
8.4. Videresalg
Videresalg av plass eller funksjonalitet er ikke tillatt uten skriftlig avtale med Metromedia DA.
9. Angrerett, oppsigelse og stenging
9.1. Generelt om angrerett
Angrerett gjelder kun for forbrukere, ikke bedrifter. Ved registrering av et domene alene, eller sammen med webprodukter, som krever organisasjon- eller selskapstilknytning, kan man ikke påberope seg angrerett.
Ved bruk av angreretten skal kunden sende inn signert, skriftlig melding om dette til Metromedia DA og Metromedia DA vil trekke tilbake leverte tjenester og kunden vil få betalingen refundert med de unntak av gjeldende rettsregler på området.
Angreretten gjelder i 14 dager fra bestillingstidspunktet.
9.1.1. Domeneregistrering og tilleggstjenester
Domenetjenesten er levert når registrering av bruksrett har funnet sted hos toppnivåets registrar, og tjenesten kan derfor ikke avbestilles etter dette tidspunkt selv om normal - 14 dagers - angrefrist ikke er utløpt.
Tilleggstjenestene utføres fortløpende og er engangsytelser. Tjenesten kan ikke avbestilles når oppdraget er gjennomført før angrefristen på 14 dager.
Dersom Metromedia DA mottar avbestilling før domenet eller tilleggstjenestene faktisk er hhv. registrert eller utført og innen utløpet av angrefristen, skal betalingen refunderes kunden uavkortet.
9.1.2. Øvrige tjenester
Tjenesten kan sies opp innen 14 dager fra bestillingstidspunktet, forutsatt at angrefrist formularet er posttemplet eller på annen måte meddelt Metromedia DA innen utgangen av angrefristen.
9.2. Generelt om oppsigelse
Ved oppsigelse av Tjenestene vil all informasjon på våre servere bli slettet.
Dersom Tjenesten omfatter domeneparkering eller drift av domene, vil det bli avsendt slettemelding til domenets toppnivåregistrar.
9.2.1. Oppsigelse fra kunden
Hver avtaleperiode løper fast, uten rett til oppsigelse for en periode på 12 måneder med mindre annet fremgår. Kunden kan si opp avtalen inntil 30 dager før avtaleperiodens utløp. Oppsigelse etter dette tidspunkt medfører at en ny tilsvarende avtaleperiode påløper.
Kunden må betale for tjenesten ut avtaleperioden.
Oppsigelse skal finne sted iht. punkt 10.
9.2.2. Oppsigelse fra Metromedia DA
Metromedia DA forbeholder seg retten til å si opp en tjeneste til enhver tid, med 30 dagers varsel. Alle gebyr/leieavgifter m.v. som er betalt forut, vil bli forholdsmessigt tilbakebetalt, hvis Metromedia DA benytter sin rett til oppsigelse. Hvis oppsigelsen skyldes at kunden overtreder de til enhver tid gjeldende betingelser, vil det ikke skje noen refundering, og oppsigelse kan iverksettes umiddelbart. Enhver overtredelse av betingelsene, som resulterer i ekstra omkostninger, vil bli pålagt kunden.
9.3. Stenging eller suspensjon
Ved brudd på bestemmelsene i denne avtalen,. eller ved manglende betaling jf. 5. eller etter oppsigelse eller suspensjon jf. 10., vil Metromedia DA nekte Kunden tilgang til tjenestene. Kunden bærer selv risikoen for det tilfelle at mislighold av en tjeneste, påvirker funksjonalitet for en annen tjeneste.
Vedvarende mislighold av ovennevnte bestemmelser, over en periode på 30 dager, kan av Metromedia DA forståes som en oppsigelse fra Kunden jf. punkt 9.2 flg eller et vesentlig kontraktsbrudd, hvoretter tjenesten avsluttes og informasjon slettes uten varsel. Kundens betalingsforpliktelser gjelder uansett ut gjeldende avtaleperiode.
10. Fremgangsmåte ved behov for brukerstøtte, ved oppsigelse, angrerett mv.
10.1. Generelt
Ved behov for brukerstøtte, ved eventuelle feilsituasjoner eller ved ønske om å benytte seg av angrerett, flytting, oppsigelse eller for bestilling av tilleggstjenester eller ved andre endringer av tjenesteomfanget skal kunden henvende seg skriftlig til Metromedia DA sin kundeservice via e-post.
10.2. Sikkerhet ved endring
Metromedia DA kan velge å ignorere henvendelser når endringsskjema sendes fra en avsender som ikke er registrert som Kunde eller bruker hos Metromedia DA, ved mangelfullt eller uleselig utfylt skjema.
10.3. Avbestillingsskjema
Oppsigelse av tjenesten gjøres ved at kunden sender en henvendelse via e-post om at tjenesten ønskes sagt opp. Oppsigelser gjort pr. telefon til vårt supportsenter er ikke gyldige om det skulle oppstå en tvist om oppsigelse er gjort i rett tid.
11. Lovvalg, jurisdiksjon og tvisteløsning
Partenes rettigheter og plikter etter avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett.
Hvis det oppstår tvist mellom partene om tolkningen eller rettsvirkningene av denne avtalen, kan Metromedia DA kreve at tvisten skal søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke fram innen 30 virkedager fra kravet om forhandlinger ble reist, vedtar hver av partene at slik tvist skal avgjøres med endelig virkning for domstolene.
Metromedia DA forbeholder seg retten til å vedta verneting.
Partene kan skriftlig avtale annen tvisteløsningsmekanisme, herunder tillate at søksmål kan fremmes andre plasser enn ved vedtatte verneting.
12. Ufravikelige rettsregler
Avtalen viker for tvingende bestemmelser om lovvalg, jurisdiksjon mv, som er fastsatt til vern og opprettholdelse av forbrukerrettigheter eller andre særlige kundegrupper.